BESTÄLLNINGS- OCH LEVERANSVILLKOR
Dessa villkor gäller mellan kunden och Ju-Ka Trading Oy, med dotterbolagsnamnet Elcykelplatsen (elcykelplatsen.se, sahkopyorakeskus.fi, Pikkupurontie 2, 00880 Helsingfors, Finland, FO-nummer 2985716-3). Villkoren gäller endast när transaktionen är gjord via elcykelplatsen.se webbutik.
Email: info@elcykelplatsen.se, telefon: 0505500823
Alla priser är i SEK och inkluderar 25% moms.
Om produkten du beställt är slut i lagret från tillverkaren eller om det finns ett tydligt fel i vår prissättning förbehåller vi oss rätten att avbryta försäljningen.
BESTÄLLNING
Produkterna som ska beställas väljs ut på hemsidan genom att lägga dem i varukorgen. Beställningen skickas genom att betala för innehållet i Varukorgen i e-handelskassafunktionen. Genom att lägga en beställning accepterar du dessa leveransvillkor, produktpriser och leveranskostnader. Om en e-postadress anges vid beställningstillfället skickas en orderbekräftelse via e-post. De beställda produkterna och priset framgår av orderbekräftelsen.
LEVERANS
Leveranstiden är 5-9 arbetsdagar, om inte annat anges på produktsidan för den köpta produkten.
Cyklarna levereras genom transportpartnern som hemleverans. Tillbehören levereras till avhämtningsstället för transportpartnern närmast kunden.
Cykeln kommer att levereras till den adress du angett i webbutiken. Leverantören kommer överens med dig om den lämpligaste leveranstiden.
Vi skickar inte våra produkter till andra länder än Sverige. Köp som beställs på en utländsk adress kommer att annulleras.
För transport är cykeln färdigpackad i en kartonglåda. Det betyder att kunden måste ställa cykeln i körsick efter hen har tagit emot den. För våra leveransers del innebär det att man fäster pedalerna, ställer sätet och styret i rätt läge och kontrollerar bromsar, däck och andra delars funktionalitet. De verktyg som behövs för dessa procedurer ingår i cykeln. Instruktioner om hur du gör din cykel redo för användning medföljer cykeln och kan även laddas ner från hemsidan.
För tekniska frågor, vänligen kontakta vår kundtjänst.
RETURNERA
Enligt webbutikens allmänna villkor har du 30 dagars returrätt på de produkter du har beställt. Kunden står för returfraktkostnaderna.
Om du vill byta produkten måste du returnera produkten och lägga en ny beställning.
Kontakta vår kundtjänst, berätta vilken produkt du vill returnera och vad som är anledningen till returen.
Observera att den returnerade produkten måste vara oanvänd, så ta inte bort några etiketter, delar eller använd produkten så att den blir smutsig. Om du har använt produkten eller hanterat den oförsiktigt är du skyldig att ersätta skillnaden mellan de lägre värdet och ursprungliga priset. Kom ihåg att returnera alla delar av produkten, inklusive bruksanvisning och nycklar.
Den returnerade produkten måste vara förpackad i originalförpackningen. Om det ursprungliga leveranspaketet inte mera finns kvar kan du fortfarande returnera produkten i ett annat frakttåligt och cykelskyddande förpackning. I avsaknad av det ursprungliga leveranspaketet kommer vi att debitera 15€ för en ny låda, som kommer att dras av från det återbetalningsbara beloppet. Kunden ansvarar för riskerna med returfrakt och eventuella skador på cykeln.
Den returnerade cykeln kommer att behandlas när den kommer tillbaka och återbetalningsprocessen börjar. Pengarna kommer att återföras till ditt konto inom 9 arbetsdagar efter att återbetalningen har verifierats.
Om du har fått fel eller felaktig produkt, vänligen kontakta vår kundtjänst. Berätta för oss vad som är fel på produkten och även om du vill byta ut den mot rätt. I det här fallet kommer vi inte att debitera en återbetalning.
PRISER
Elcykelplatsen förbehåller sig rätten att avbryta köp köp gjorda på elcykelplatsen.se vid uppenbara prisfel. Ett tydligt prisfel avser ett eventuellt prissättningsfel på en produkt i en webbutik så att priset på produkten skiljer sig väsentligt och klart från varans aktuella pris. Exempel på uppenbara prisfel inkluderar:
om produkten har ett pris på 0,00 SEK eller inget pris alls
om priset på en cykel värd tusentals SEK anges till exempel 119 SEK.
I ovanstående fall skiljer sig det felaktiga priset så tydligt från det korrekta priset att kunden anses förstå felaktigheten.
GARANTI
Garantin börjar från det datum då den köpta produkten levererades.
I garantiärenden, kontakta alltid vår kundtjänst först. Vi ber kunden att lämna nödvändig information för garantibeslutet. Vi kommer inte att ersätta reparationer som gjorts innan garantibeslutet för artiklar som omfattas av garantianspråket.
I alla positiva garantibeslut kan garantireparation utföras på närmaste Elcykelplatsens samarbetspartner verkstad, beroende på garantidefektens karaktär. Vi levererar garantin till kundens valda servicecenter och betalar reparationskostnaderna mot kvitto.
Garantin täcker defekter i material och utförande. Om ett material- eller tillverkningsfel upptäcks i produkten förbehåller sig säljaren eller importören rätten att rätta till defekten. Garantianspråk och reklamationer måste göras omedelbart efter upptäckt av defekten. Inköpsbevis krävs alltid som inköpsbevis, kopia eller daterat garantibevis. Konsumentens lagliga rättigheter bestäms i förekommande fall av lagstiftningen om försäljning av konsumentvaror. Dessa garantiprocedurer påverkar inte dessa rättigheter. Garantiförfarandet är i linje med EU:s regler och gäller i EU:s medlemsstater.
Produkter som inte är korrekt installerade och/eller justerade enligt importörens instruktioner täcks inte av garantin.
Garantin täcker inte skador orsakade av kollision, stötar, felaktig användning av produkten, bristande efterlevnad av tillverkarens tekniska föreskrifter eller andra förhållanden där produkten har utsatts för krafter eller belastningar som är olämpliga för dess typ.
Garantin gäller inte om produkten har modifierats eller bytts ut.
Garantin gäller inte om serienumret eller produktionskoden har ändrats, skadats eller om serienumret eller produktionskoden har raderats.
Förändringar på grund av normalt slitage täcks inte av garantin. Förbrukningsdelar kan skadas till följd av normal användning, underlåtenhet att utföra underhåll i enlighet med importörens rekommendationer och/eller om produkten har använts eller installerats under andra förhållanden än de som rekommenderas eller någon annanstans. Underlåtenhet att utföra normalt underhåll upphäver också garantin.
Slitdelar inkluderar tätningar, bromsbelägg, däck, kedjor, kedjehjul, kassetter, vajrar, vajerhylsor, styrhandtag, bakväxeldrev, fälgar, skivbromsskivor, bromsbackar, sadel, trumbromsnavplattor och verktyg.
Cykelgarantin täcker inte heller de tillbehör som är installerade i den, såsom stativben, fendrar, bagagehyllor, klockor, lampor etc.
Garantin täcker inte skador som har uppstått vid icke-normal användning. Onormal användning anses vara att cyckla på ramper, hoppa med cykeln eller på annat sätt, tävlings- eller hyrbruk, professionell användning.
Garantin täcker inte normalt underhåll eller justering av cykeln.
Mindre defekter i exteriören som inte påverkar produktens hållfasthet eller funktionsduglighet, samt mindre ojämnheter i lackeringen eller förkromningen eller i aluminiumytan orsakade av vädervariationer, anses inte vara defekter under garantin.
Defekter eller skador som orsakats under transport täcks inte av garantin. Om du märker ett transportfel på din elcykel efter att du tagit varan ur paketet efter leverans, vänligen kontakta oss så tar vi reda på tillsammans med tillverkare och leverantör vem som är ansvarig för felet.
Garantivillkoren för cyklar beror på cykelns fabrikat. De fullständiga garantivillkoren medföljer cykeln.
Garantin börjar från leveransdatum. Garantitiden gäller för cykeln i sin helhet och garantitiden för den del som byts ut under garantiperioden räknas från inköpsdatum av cykeln, inte från datum för utbyte av delen.
FEL
Vi ansvarar för eventuella defekter i produkterna enligt svensk lag. Vid tvist kan du hänskjuta ärendet till Konsumenttvistenämnden. Innan du tar ärendet till Konsumenttvistenämnden rekommenderar vi att du kontaktar Konsumentrådgivningen. Konsumenttvistenämnden får avskriva ärendet om inte konsumenten först har varit i kontakt med konsumentrådgivning.
Reparationskostnader uppstår inte om defekten täcks av garantin. Om det påträffade felet i produkten inte omfattas av garantin eller ansvar för defekter eller anses ha orsakats av konsumentens brott mot garantivillkoren, kommer kostnaden för den redan utförda garantireparationen att debiteras i sin helhet på kunden. Fraktkostnader tillkommer alltid på priset om tjänsten inte täcks av garantin.
BETALNING
Vi använder SVEA som leverantör av vår kassa.
RÄTT ATT ÄNDRA BESTÄLLNINGS- OCH LEVERANSVILLKOR
Elcykelplatsen förbehåller sig rätten att ändra beställnings- och leveransvillkor.
AVBRYTNING AV BESTÄLLNINGEN, ANSVAR FÖR FEL OCH REKLAMATION
Före leverans kan beställningen annulleras genom skriftligt meddelande via e-post.
Webbutiken har ett lagstadgat ansvar för fel i de sålda produkterna. Vid reklamationer, vänligen kontakta vår kundtjänst. Konsumenten har rätt att hänskjuta eventuella tvister till konsumenttvistenämnden.
—