Elcykelbatteriet tillsammans med motorn definierar mycket av elcykelns själ. Batteriet påverkar bland annat elcykelns räckvidd, körförmåga och utseende. I denna bloggpost går vi igenom de vanligaste frågorna som rör elcykelbatterier.
Skillnader i elcykel batterier
Batterikapacitet och räckvidd
De största skillnaderna mellan elcykelbatterier är relaterade till deras laddningskapacitet. Laddningskapaciteten påverkar naturligtvis batteriets livslängd och hur långt det är möjligt att cykla. En större batteri innebär dock inte nödvändigtvis en längre räckvidd som standard. Vid räckviddsbedömning måste även kvaliteten på hela elsystemet beaktas. En högkvalitativ assistansmekanism reglerar strömmen som tas från batteriet och sparar batteriet på bästa sätt under körningen.
De teoretiska räckvidderna för elcykelbatterier ligger generellt sett mellan 40 km och 200 km i dagens läge. Tillverkarnas angivna kilometertal baseras ofta på den räckvidd som möjliggörs av en ekonomisk körstil. När du jämför batteriers laddningskapacitet är det värt att notera mängden wattimmar (Wh). Spänning (V) och kapacitet i ampere-timmar (Ah) anges vanligtvis också. Wattimmar erhålls genom att multiplicera volt och ampere-timmar.
Batteriets plats på en elcykel
Elcykelns batteri är vanligtvis placerat ovanpå eller inuti ramens underrör. Batteriet kan också placeras under sadeln eller på pakethållaren. Placeringen påverkar cykelns tyngdpunktsfördelning, användbarhet och utseende.
Ett batteri placerat ovanpå underröret är en traditionell lösning. Detta läge är praktiskt för batteriet och möjliggör användningen av större batterier eftersom det finns gott om plats. För användaren är det enkelt att lösgöra och fästa batteriet.
Batterierna som är integrerade i ramen har blivit standard för elcyklar i en högre prisklass. För tillverkare kräver användningen av integrerade batterier noggrannare ramdesign för att batterierna ska passa smidigt in i ramen. Ett integrerat batteri ger elcykeln en strömlinjeformad design, och mycket handlar om konsumenternas preferenser. Vissa vill att elcykeln ska se mer ut som en vanlig cykel, medan för andra är praktikaliteten viktigast.
Att placera batteriet under sadeln eller på pakethållaren är ett alternativ, särskilt för stadscyklar där man vill behålla cykelns centrala utrymme fritt. Pakethållar-batterier används allt mindre frekvent. Deras nackdel är att tyngdpunkten fördelas ogynnsamt bakåt på cykeln, men fördelen är enkel fästgörning och borttagning.
Laddning av elcykelbatteri
Det är fördelaktigt att ladda elcykelns batteri i ett rumstempererat utrymme och ha det synligt. En laddare specifikt avsedd för det aktuella batteriet bör alltid medfölja elcykeln. Laddningshastigheten påverkas av batteriets storlek, startnivån för laddningen och laddarens effekt. Generellt sett tar det cirka 4–6 timmar att ladda elcykelbatteriet från tomt till fullt. Laddarens hastighet anges i ampere. Laddningen går snabbare ju fler ampere laddaren har.
Vad kostar laddningen av elcykelbatteriet?
Elcykelbatteriets laddningskostnad för en laddningscykel är lätt att beräkna, förutsatt att du känner till batteriets storlek och priset på använd el inklusive överföringskostnader. Energipriset anges i kilowattimmar, så batteriets wattimmar måste delas med 1000.
Beräkningsformel: (Batteriets wattimmar / 1000) * energikostnad (cent / kWh)
Till exempel, kostnaden för att ladda ett 614 Wh batteri med en energikostnad på 20 cent per kWh:
(614 / 1000) * 20 = 12,28 cent per kWh = 0,12 €
Elcykelbatteriets livslängd
Nutidens batterier bör kunna klara minst 1000 laddningscykler i användning. Även med året-runt-cykling innebär detta flera år innan batteriet behöver bytas ut. Batteriet kan dock nå slutet av sin livslängd mycket snabbare om det inte behandlas på rätt sätt. Följande åtgärder kan påverka batteriets livslängd:
Förvara inte batteriet utomhus i för kalla eller för varma förhållanden.
Låt batteriets temperatur stabiliseras till laddningsmiljöns temperatur innan laddning.
Ladda batteriet vid rumstemperatur eller något svalare.
Undvik att köra batteriet upprepade gånger under 20% laddningsnivå.
Förvara inte batteriet tomt eller fullt, optimal laddningsnivå för förvaring är 40-80%.
Kom ihåg att upprätthålla en bra laddningsnivå även när det inte är säsong för cykling.
Skydd för elcykelbatteriet
Om du förvarar din elcykel utomhus bör du skydda batterianslutningen från fukt och smuts. Skydd för batterianslutningen skyddar också mot mekanisk belastning, minskar kontaktstörningar och förlänger därigenom anslutningens livslängd. Ett skydd för elcykelbatteriet kan också vara användbart, särskilt när du cyklar i kyla. Då batteriet utsätts mindre för temperaturvariationer förbättras batteriets räckvidd.
Priset på elcykelns batteri
Elcykelbatteriets pris beror till stor del på antalet använda battericeller. Tillverkningen av batterier använder litium, vars pris är högt och stiger ständigt på grund av ökad global efterfrågan (elbilar, elcyklar, batteridrivna verktyg etc.). Priserna på elcykelbatterier varierar beroende på kapacitet och tillverkare och ligger mellan 4000 SEK och 10000 SEK.
Batteriets renovering
Att renovera batteriet är ett rekommenderat alternativ som bör övervägas istället för att köpa et nytt batteri. Om det är möjligt att renovera batteriet kan konsumenten vanligtvis få det billigare och kapaciteten kan ofta ökas.
Shimano, Bosch och Yamaha använder slutna system och deras batterier kan vanligtvis inte renoveras.
Billigt batteri från Kina?
Icke en bra ide. Vi rekommenderar inte att beställa okända batterier separat från Kina eller någon annanstans, även om kompatibiliteten verkar möjlig. Ursprunget funktionaliteten och framförallt säkerheten för dessa batterier kan inte garanteras. Vi rekommenderar att endast använda batterier från tillverkaren av elcykeln eller godkända batterier. Det säkraste är att köpa elcykelns batteri från samma tillverkare eller återförsäljare som du ursprungligen köpte elcykeln från